Trabanty viděl celý svět
Díky významné historické události, jakou byl pád berlínské zdi, viděl tyto vozy celý svět. Zástupy trabantů se vydaly na cestu do Západního Berlína, aby se po létech odloučení mohly potkat rozdělené rodiny nebo přátelé.
Ale historie trabantů začíná mnohem dříve, v padesátých letech minulého století.
Historie Trabantu
Po rozdělení Německa na dva odlišné státy NSR a NDR, zůstalo mnoho německých továren na východě, a tedy pod dohledem všudypřítomného Sovětského svazu. To byl případ i automobilky v Zwickau, která od roku 1955 vyráběla vůz, který byl předchůdcem Trabantů. Šlo o vůz označený značkou AWZ.
Vozidlo bylo založeno na dvoutaktním motoru v kombinaci s třístupňovou převodovkou. Tento vůz měl již jednu z charakteristik všech Trabantů.
Měl karoserii vyrobenou z Duroplastu. Výhodami tohoto řešení byla úplná absence koroze, ale také snadná výroba, stejně jako úspora hmotnosti. Nevýhodou však byla nižší odolnost proti nárazu a také citlivost na změny teploty, a to natolik, že se v průběhu let vytvořily trhliny v místech, kde bylo větší mechanické namáhání. Navíc Duroplast nebyl recyklovatelný materiál a s jeho likvidací se Německo potýká dodnes.
V roce 1957 debutovala značka Trabant a model P 50. Na kapotě všech Trabantů bylo uvnitř kruhu písmeno S, což znamenalo Sachsenring, oficiální název továrny v saském regionu.
Proslulost Trabantu však přichází až s modelem P 601, který zachovává dvoutaktní motor a karoserii z Duroplastu. Na druhou stranu byl navržen s ohledem na jednoduchost: žádné ventily, žádná vačková hřídel, žádná olejová vana a čerpadlo, žádné vodní čerpadlo, žádný chladič. Chlazení bylo realizované vzduchem a do benzínu se přidával olej, čímž bylo zajištěno mazání motoru. Kromě montáže čtyřstupňové převodovky (namísto třístupňové jako u modelu P 50) se však vůz vyznačoval nezanedbatelnou inovací elektronického zapalování. Málokdo ví, že Trabant byl dokonce vyroben ve verzi rally, oficiální označení bylo 800 RS (1986), s motorem zvýšeným na 800 kubických cm.
Trabant si jistě získal místo v historii. Tisíce nadšenců po celém světě si dnes tento vůz hýčká a zvelebuje. Pořádají se různé srazy a přehlídky. Během let 1964 až 1990 se vyrobilo téměř 3 miliony kusů P 601.