Solnička jako nejlepší přítel Čechů

Denní doporučená dávka soli pro běžného člověka činí zhruba 5 gramů. Češi si však napsali svá vlastní pravidla ohledně toho, jak moc soli budou používat. Proto není výjimkou, že průměrný Čech toto doporučené množství s přehledem překročí až o trojnásobek! Denní příjem soli se tak nezřídka kdy pohybuje až mezi 12-17 gramy.
Jen si to přiznejte. Dokážete si představit smetanovou svíčkovou bez soli? A co takové zelí k pečené kachně? Nebo rajskou? Upřímně, asi jen těžko, že?
převrácená solnička
Nadměrný příjem soli u Čechů však není zaviněn pouze solením při přípravě jídel či před jejich samotnou konzumací. Tato sůl tvoří asi jen 6 gramů z již zmiňovaných 12-17. Ta větší část se skrývá v hotových výrobcích a polotovarech. Pokud byste se chtěli bránit argumentem, že žádné polotovary nekupujete a vaříte pouze poctivá domácí jídla, takže problém s nadbytkem solí mít vy nemůžete, je na čase si vyjasnit, o jaké soli se zde vlastně bavíme. Jedná se o tu, která je ukrytá v námi tak oblíbených sýrech, šunkách, párcích, klobáskách, ale také v chlebu, houskách a ostatním pečivu, jogurtech nebo také pomazánkách. Zde by obsah soli neměl přesáhnout 0,5 gramu na 100 gramů výrobku. U sýrů se toto množství může vyšplhat až na 30 gramů na 100 gramů výrobku.
Ministerstvo zdravotnictví ale tento problém nepřehlíží a snaží se jednat. Už od roku 2010 v potravinách prodávaných v České republice postupně snižuje obsah soli. V některých z nich jej snížilo i o 5 gramů a tím ani zdaleka nekončí.
Nadbytek soli totiž prokazatelně způsobuje vysoký krevní tlak, hypertenzi, může být jedním z příčin výskytu cukrovky druhého typu nebo zvýšeného cholesterolu. Bývá hlavní příčinou tvorby ledvinových kamenů a podílí se taky na rakovinách žaludku, tlustého střeva a konečníku. U zralých žen také velmi dobře zadržuje vodu v těle a způsobuje tak nepříjemné otoky.
Jak se tedy naučit solit méně?
Nejprve je dobré zaměřit se na výše uvedené hotové výrobky. Zredukujte tak objem těchto potravin ve své stravě a zkuste si některé z nich připravovat doma, abyste měli pod kontrolou jejich složení. Takto si můžete upéct třeba vlastní chléb.
svíčková na smetaně
Když už je řeč o pečivu, dávejte si pozor na to, které je na povrchu pokryto krystalkami soli. Zrádnou položkou v nákupním vozíku jsou také snídaňové cereálie, které nezřídka kdy obsahují více soli než slané brambůrky.
Při vaření můžete místo soli používat velmi aromatická koření, která dodají jídlu vůni a výraznou chuť. Sůl vám tak v jídle nebude až tak moc chybět.
A nakonec nezapomeňte, že zvyk je železná košile. Proto nezoufejte a nevzdávejte se, pokud se vám snižování soli nebude dařit. Nikdo po vás přeci nechce, abyste se soli vzdali nadobro.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru