Když se do tehdejšího Československa začaly dovážet maďarské kloubové autobusy Ikarus, velkou radost to udělalo především dětem. Snad každý z nás si pamatuje boje, které probíhaly o možnost stát právě uprostřed autobusu na otočném prvku. Vyráběly se v letech 1971–2002 a jezdily především na pravidelných linkách.
- Tento typ autobusu dostal celou řadu pojmenování.
- Někdo mu říkal kloubák a pro někoho to byla jednoduše harmonika.
Tyto autobusy plně nahradily dřívější typy, které svou kapacitu zvyšovaly pomocí autobusového přívěsu. V kloubovém autobuse je celý prostor společný a není možné odpojení zadní části. Rozdíl mezi autobusem s přívěsem a kloubovým autobusem je také v bezpečnosti a dohledu nad pořádkem.
- Nevýhodou je právě nemožnost odpojení zadní části v době, kdy není doprava plně vytížena.
Vylepšení nových typů v oblasti motoru
Maďarský Ikarus ale nebyl zdaleka prvním takto řešeným typem vozidla městské hromadné dopravy. Dřívější typy měly ale celou řadu nevýhod. Hlavní tkvěla především s tom, že byl motor umístěn v přední části vozidla a poháněna byla druhá náprava.
- Největší problém tedy nastal při údržbě motoru.
-
Nové kloubové autobusy jsou řešené tako tlačné.
- Motor se nachází vzadu a poháněna je poslední náprava.
Podobné konstrukční řešení mají například kloubové trolejbusy.V mnoha Českých městech ale kloubové autobusy neuvidíme. Je to způsobeno narůstající dopravou s využitím vlastního osobního automobilu. Kloubové autobusy, které jsou více kapacitní, tedy nacházejí své uplatnění především ve větších městech.
- Pokud máte na tento typ autobusu nostalgické vzpomínky a rádi si je připomínáte, pak si můžete své vzpomínky oživit například různými modely, které jsou zmenšenou a přesnou kopií kloubového autobusu Ikarus.
- Tyto modely bývají také součástí rozsáhlých komplexů modelářských nadšenců.